onsdag den 28. maj 2014

Årets første hybrid



Idag blomstrede årets første hybridpæon:
Det blev "Kopper Kettle", og den ses her ved at lukke sig for dagen.
Et par timer før i solen så den sådan ud:
Jeg kan bedre lide aftenbilledet, og jeg fik pludselig en ubændig lyst til vandmelon!
Den er registreret af Anderson i 1999 og er et resultat, af hans ihærdige forsøg på at lave en orange hybridpæon...


Jeg har mange fine Iris germanica i blomst, men fortrækker faktisk denne mere almindelige sag "Provencal".


Også de mere specielle sommer iris er på vej. Herover er det Tambergs "Berlin Tiger"


15 kommentarer:

  1. For noen lekre peoner du viser! Både her og i tidligere innlegg :-)) Jeg har det så godt ute i hagen at jeg nesten ikke får brukt min PC. Gode varme solfylte dager :-)) Eneste skåret i gleden er de store mengdene med brunsnegl som har invadert hele hagen.. Akk ja hva var vel paradiset uten slangen? Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Sådan er sommeren når den er bedst, der er ikke tid til alt:)
      Her har vi haft en kraftig vind fra øst - som tørrer det hele - så snegleplagen holder lidt pause her.

      En dejlig dag til dig

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så vakker peonen er, og så flott farge den har! Den var veldig uvanlig. Det er så herlig nå med alle peoner som kommer i blomst. Det eneste som er leit er at det er så varmt så de varer så kort, og spesielt rockiiene blomstrer fort av. Men vi får nyte de mens vi kan! Vi kan jo ikke klage på det fine været heller ;-)

    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glemte å skrive at irisene dine er så flotte!

      Slet
    2. Hei Marit

      Ja rockiierne var hurtige i år - Men de var der!
      Og i haverne er der altid noget nyt på vej:)

      alle hybridpæonerne står på spring og rigtig mange Iris;)

      der er meget foran os

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Meget fine nuancer pæonen har. Jeg kan nok også bedst lide den i lukket tilstand. Provencal har en fantastisk farve. Sikke fine striber der er på den tiger.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      ja pæonen ser klart bedst ud i skygge - den direkte sol laver for store kontraster.

      Må tage lidt flere billeder af tigeren - der var så meget vind i går at jeg måtte gå for højt op i tid - så blænden og dybdeskarpheden måtte ofres.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Pæonen er fin, også jeg foretrækker Provencal, den er rigtig fin, jeg er glad for at jeg valgte den hos Jan, de andre jeg fik i de nuancer er nok lidt for meget. Berlin tigeren kommer vist ikke i blomst hos mig i år, heller ikke de Louisiana iris jeg købte i England, jeg må have tålmodighed endnu et år. De står ikke så trængt som de sibiriske iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tigeren fik jeg i 2012 og dette er første år med blomster - til gengæld er der rigtig mange:)
      Tålmodighed er en god ting - og så kan vi blive glædeligt overraskede over de hurtige!

      Ha en dejlig dag i solen!

      Slet
  5. Dine aftenbilleder er så fine. Desværre så har nogle af blomsterne en uvane med at lukke ved solnedgang, som du skriver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja de fleste pæoner lukker sig når solen går ned - måske det får dem til at holde længere?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. jeg har også berlin tiger på vej.. og er ret glad for provencal, det er en af mine ynglings :) smuk er den.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja Provencal holder - andet har måske mere nyheddens interesse, men visse blomster står sig!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Håper mr Anderson får til en orange hybrid. Jeg elsker orange og den vannmelonfargede peonen er bare lekker. Hvor kjøper du disse uvanlige peonhybridene?
    Veldig mye fint å se på fra hagen din.
    Hilsen Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Oppe i toppen af min side finder du "Links" til alle mine leverandører, alle har stoppet for i år, de sælger igen fra august næste år.
      Ja den orange pæon er et mål for mange, ligesom den blå rose:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...