onsdag den 16. april 2014

3½ mørke



Idag sprang den ud:
Min Trillium pusillum, ikke meget grønt her, og heller ikke blomsten er det normale hvide. Dette er nok en sydlig variant, Alabama læste jeg.


Jeffersonia diphylla - hvor er den dog bare fin.

Anemonella thalictroides - også den med mørkt løv, underligt ja, men flot ikke?


Og så den ½mørke - jeg bilder mig ind at jeg kan se de mørke farver komme hos "Arjuna" - det bliver spændende.


Igen Trillium pusillum - den rettede sig lidt op hen under aftenen - det er da egentlig en køn blomst!


20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Den er fin både i løv og i blomst din mørke trillium. Anemonellaen ligner næsten blodurt, synes jeg. Tulipanen er flot og speciel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      ja den Trillium er da en sicces - jeg fik den hos dem du også kender.
      Ja der er bestemt noget blodurt over Anemonellaen, bladene er dog tyndere.

      Ja tulipanen er flot og speciel tror kun det er Fluwel der har den!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Sikke en dejlig dag. Det er virkelig sket noget i haverne. Trillium pusillum ser meget elegant og smuk ud. Jeg glæder mig til at se Anemonella thalictroides i blomst. Jeg er rigtig glad for planter med mørkt løv. De giver på en naturlig måde et fint farvespil i haven.
    Håber at imorgen bliver en ligeså god dag.
    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      ja det var en super dag - dejligt i solen.

      det der undrer mest ved det mørke løv - er at det skulle være grønt.

      Jeg har Gooooglet på Anemonella thalictroides _ og ingen fundet med denne farve på løvet....

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Hej Karsten
      Jeg fandt lige denne side. Der står ikke meget, men der er et billede af Anemonella thalictroides med mørkt løv. https://www.nargs.org/photo/anemonella-thalictroides-2

      Slet
    3. Hej Laleh

      Ja, super - nu skal den blot slå helt ud - det bliver spændende!

      Tak for din indsats Laleh!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Skal si at dine mørkbladete er skjønne! Jeg er svak for mørkt bladverk ;-)

    Min Jeffersonia diphylla har ikke vist seg i år, men jeg har to J. dubia. De frøsår seg, så det er jo en god ting.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Mørke blade er lækkert!
      Din diphylla kan vel nå det endnu - for 14 dage siden havde du frost i jorden - så den kommer sikkert!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  4. Din Trillium pusillum var rett og slett griselekker :-)) Min Jeffersonia diphylla står klar med knopper så det blir nok blomster til helgen :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja ikke! med Jeffersonia fører Rantehaven klarty så - jeg kan ikke se nogen knopper her.

      En deljig dag til dig

      Slet
  5. Nøj, hvor er den lille Trillium flot.
    Jeg har ikke før set Anemonella med mørkt løv - rigtig interessant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er også første gang for mig - men jeg er da positivt overrasket.

      En dejlig dag herfra

      Slet
  6. Jeg kom til at tænke på, at jeg har en Isophyrum, som ligner Anemonella meget. Den har også mørkt løv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov 2 Ullaer:)

      Spændende! - Den er købt 2012 hos Sarastro i Østrig som Anemonella.
      Når jeg goooogler Isophyrum/Anemonella thalictroides finder en plante der ligner hinanden vildt meget,
      Hvad er forskellen?
      Måske pollenfarven....
      Magnar har billeder:
      http://www.aspaker.no/liste10.htm

      Hov det staves Isopyrum - nu kom der flere hits. Det gule pollen er største umiddelbare forskel tror jeg?

      Nu bliver jeg endnu mere spændt på at se blomsten

      Godt med lidt detektivarbejde her på morgenkvisten:)

      Slet
  7. Det er noen riktige godbiter du viser bilder av i dag. Trilliumen var virkelig lekker.
    Ønsker deg en riktig god påske!
    ❀✽.¸¸.•*`*❀✽❀✽.¸¸.•*`*❀✽

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Denne Trillium er let at blive glad for:)

      En dejlig påske til dig med!
      ❀✽.¸¸.•*`*❀✽❀✽.¸¸.•*`*❀✽

      Slet
  8. Pusillum er så fin - gad vidst om blomsten bliver mere rød/rosa med tiden. Omvendt kunne det godt tænkes, at anemonellaens løv ender med at blive grønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, tror faktisk du har ret, og med begge dele, men vi får se!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. jeg syntes din trillium er dejlig :) og de andre er meget smukke i deres udvikling. .. kan de ikke stadigvæk blive grønne ?
    Nogengange er det godt at se verden igennem en linse, man ser de smukkeste detaljer.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, det har du ret i - fotografering er en fantastisk hobby
      Og ja, tror især Anemonellaen vil gå mod det grønne:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...