mandag den 16. september 2013

Haverum eller hanekam?





Pludselig havnede jeg selv midt i ingenmandsland, midt i roderiet mellem tidens to store ideer om haveretninger: Det stringente og det organiske.

Det var igår, før regnen. Jeg havde lige fået placeret de sidste store sten i hanekammen, og skyndt mig at få pæonerne i jorden.
Himmelen blev mørk- og så fik jeg besøg.

Andrea smilede: "Du har lavet haverum".

Jeg så forbavset på hende: "Haverum, uha nej, hvor, hvad?".

"Du har lavet et haverum til hver enkelt buskpion" Andrea grinede.

Jeg så på det, jeg bestemt mente var en hanekam, var det nu haverum? - "Det er en hanekam, en hanekam!" fastholdt jeg usikkert. "Og vi kalder det træpæon, det er Rockier." Sagde jeg værdigt.

Men Andrea lod sig ikke sådan aflede: "Nu skal du vel til at skrive bøger, og iøvrigt lave et point de vue et eller andet sted derovre" sagde hun og pegede ned af den snoede sti, ind i skoven. "Og der henne skal der stå en masse kedelige pænt afstemte krukker". Hun fægtede den anden vej.

Andrea er god til at provokere, at give modspil, og hun fik mig der, for jeg havde på en måde lavet en inddeling til hver enkelt pæon:


Ialt 8 pæoner med 7 sten mellem sig. 

Ormens hoved var lidt kedeligt og trængte til lidt nyt, så jeg havde besluttet at give det en hanekam.


Nej, jeg synes ikke selv at jeg er faldet i, og ved et slemt uheld skulle være kommet til at lave noget trist og forudsigeligt, noget konformt og ordinært?



Så haverum eller hanekam?

Det blev en munter havesnak. Vi sad inde, og udenfor styrtede det ned - Tak Andrea!



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Den var god, jeg synes nu, det ser fint ud, enten det nu er hanekam eller haverum. Det bliver jo flot, når dine træpæoner får løv og blomster, men lige nu ser det selvfølgelig lidt kedeligt ud, men det gør de fleste nye bede.
    Men lov mig du ikke forfalder til krukker og bogskrivning, det er ikke din stil :)
    Hils Andrea og fortsat god dag. Tak for smilet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej krukker og den slags er ikke lige mig - og bøger ligger heller ikke lige for.

      Andrea er her igen idag - så jeg skulle også hilse:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Njaaa, du har da næsten træpæoner i industrielle mængder, så måske er du på vej ud ad glidebanen. Og måske har din underbevidsthed tænkt de to smukke plastikvandkander som et point de vue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja og jeg har ligeså mange i Danmark - men de er nu alle totalt forskellige og meget individuelt fremstillet af Ole Larsen - Grenaa:)
      Ja, vandkanderne behøver jeg ikke idag - men jeg lader dem lige stå lidt endnu, så jeg kan afprøve teorien om "Point de vue".

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hei Karsten

    Så gøy at du har fått plantet alle trepeonene dine. Flott bed du har laget enten det nå ble haverom eller hanekam! I morgen får jeg mine trepeoner hit, og jeg gleder meg til å se hvordan de er. Helt umulig å si når en bestiller de, så det er bare å krysse fingrene for at de er bra. Dine ser flotte ut! Gleder meg til å se de blomstre en gang :)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, er selv rigtig godt tilfreds -
      Fantastisk med dine egne træpæoner, og du har ret: Det bliver spændende at se blomsten! Der er så mange muligheder!

      Vi må begge vente til årene som kommer:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Nu er det jo dit kunstværk, så du kan bestemme, hvad det skal være! Måske en totem-pæl som point de vue i det fjerne....og så fjerne plasticvandkanderne. Eller sætte dem ved dit Frida Kahlo bed, for der vil de passe fint ind farvemæssigt. ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Tak tak - ja eller måske bare et træ - dem er der en del af:)

      Ja vandkanderne er væk - nu har det virkelig regnet!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Nå-nåeee.... Så nu svinger du pisken!! Hanekammen har også sporer! Meget underholdende læsning... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja det er da også rigtigt haner har også sporer;)

      Dejligt du blev underholdt!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. jeg syntes faktisk den mere ligner en mytologisk orm nu... og den får da sejt punkerhår med pæonerne i... tror ikke det er så haverums og Dalby agtigt at lave en orm med punkerhår...
    På den anden side er en have jo et afgrænset område med et gulv, vægge og loft ligegyldigt hvordan man vender og drejer det.. og hvordan man ordner eller ikke ordner det,ud fra den fortolkning er alle haver jo have rum.. også lækre haver med kæmpeorme og sin egen Otto til kaos beskæring :)
    For alt i verden folk der ude.. gør det der gør jer glad, medmindre det inkluderer at gøre ting ved andres ting der gør dem glade :)

    ehh ja .. godt så :)
    Håber du hygger dig Karsten.. med hygge havesnakke i regnen :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, en mytologisk orm - den køber jeg!

      Min have her er egentlig ikke så afgrænset - og visse steder midt i skoven sker der ting. Ved mine stier har jeg smidt de underligste frø;)

      Det er nok mere det enkelte bed der er adskilt?

      Ja netop, folk skal gøre det, der gør dem glade, og så bare ikke tro man har opdaget noget alle andre bør efterligne:)

      Jo der bliver hygget godt heroppe, tak ;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Neida! Ikke hverken trist eller forutsigbart : ) God uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. hei Fru Ranten

      Tak tak :)

      En god uge til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...