mandag den 22. juli 2013

Mindre dyr og et bær




Min elg Otto - har forladt mig for en tid. 

Folk, biler og stor grillfest - nej, det er ikke lige Otto, han er mere til fred og ro, så han er flyttet ned bag søen for en tid. 

Mon ikke han snart kommer tilbage?

Nu hvor også jeg tager afsted.

Men her er jo andre dyr, og selv om de er mindre, er nogen endda rigtig flotte:




En flot sommerfugl med et blåt skær når den flyver - herfra, hvor jeg kan gå på nettet, er den i massevis. På det sidste billede, sidder den på min computers antenne, hvad mon den finder derinde med snablen?









En sjov fætter! det er nok en humlebi - men med dækvinger som en bille.










En stålorm  - Anguis fragilis - eller som de siger her: "Kopparorm".  Der er mange i år - og som du nok ved, er de totalt ufarlige.


Og jeg havde vist lovet et bær, det bliver dette: Multebær, multer, hjortron -Rubus chamaemorus
På nogle moser er der rigtig mange af disse velsmagende bær!



10 kommentarer:

  1. Hei Karsten

    Så mange flotte sommerfugler du har tatt bilde av! De er så vakre, og de begynner å vise seg her også nå.

    Stålorm som den også heter på norsk, kan jeg ikke like. Jeg hater alt som ligner på orm selv om jeg vet at disse er helt ufarlige. Det er mye orm i år sies det, så jeg skal ikke ut i skogen, nei ;-)

    Multer er det ikke i nærheten her, og jeg er heller ikke så begeistret for de. Jeg er mer glad i blåbær og tyttebær. Er det tranebær de heter på dansk?

    Ha en deilig tropedag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Så er det jo alletiders at du har din have - hos mig går have og skov ligesom ud i et!

      Tidligere var jeg heller ikke så glad for multebær men nu har jeg lært at sætte pris på dem - jeg går dog ikke og samler - men spiser bare hvis de er der jeg kommer frem.

      Blåbær er min favorit - alle disse bær hedder det samme på norsk og dansk:)

      Ha en dejlig mandag

      Slet
  2. Hvor er det nogle fine sommerfuglebilleder, men humlebien slår dog alle. Den ville jeg gerne have set.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, der er masser her, men har aldrig set den i Danmark.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Dejligt med en masse sommerfugle, det kan vi lide :) Stålorm har vi også en gang imellem her, en gang var der en som gemte sig i græsset, da Bent slog det, det var ikke så godt. Humlebien ser sjov ud.
    God tur hjem - mon ikke det er i dag.
    Her er det igen ret varmt, så jeg må ud og lave noget, inden det bliver for varmt. Gad vide om vi får regn sidst på ugen, som de har lovet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tak - Ja, næste gang hedder det Danmark!

      Ja ser på DMI at vi først kan håbe på regn til weekenden!

      Det må vi satse på

      Kan du have en dejlig aften


      Slet
  4. Sikken masse små skønne væsner, din matrikel er beboet med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Sommerfugle er en favorit!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hvor er det dog nogle skønne sommerfuglebilleder og et lækkert bær.
    Det virker så fredeligt oppe hos dig.
    kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja er også selv glad for billederne !
      her kan de små ting virke dramatiske - som feks når et træ vælter

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...