søndag den 14. juli 2013

Kransliljer - ja!

Her i Sverige er jeg heldig at alle kransliljer blomstrer nu.

Lad mig med det samme slå fast: Jeg er ikke sikker på hvad den sidste er, slet ikke.

Men lad os starte med den nemme:



Jo, en klassisk martagon lilje, af frø jeg fik fra planterne ved en gammel forladt præstesæter heroppe. Den må være oldgammel og skulle oprindeligt være kommet fra Norge, hedder det sig.

Jeg leger med tanken om at de kan føres tilbage til apotekeren Henrik Høyer i Bergen, der fik skaffet martagon frø fra Carolus Clusius ved universitetet i Leiden, så tidligt som i 1597.

Her frøsår den sig villigt, uden hjælp og de mest uventede steder.

Og så her - en solbrændt hybrid:



Lilium x dalhansonii - Et kryds mellem de nært beslægtede Lilium hansonii og Lilium martagon v. dalmaticum.

Den står udsat og er ved at være godt afbrændt af de sidste 14 dages sol og tørke.

Der er meget sol her yderst i hvalbedets hale:



Læg lige mærke til den anden kranslilje. 

Ja, den orange nabo! Jeg aner ikke hvad det er, har ikke plantet den og undrer mig. 

Og her den anden vej:


Jeg fik lige min FIAT med, sådan at Lisbeth kan se at jeg faktisk har en slags bil.

Her er den tæt på, altså liljen selvfølgelig:



En køn sag, men nej, jeg ved virkelig ikke hvorfor den er der. 

Her i ødemarken, med elendigt internet, vil jeg ikke sådan forsøge mig med en identifikation - selvom jeg nok synes det ligner en ren L. hansonii, som jeg husker den. Men sådan en har jeg aldrig haft, måske er det en hybrid? "Komet" kunne være et bud.....

Og måske du har et andet forslag?

Jeg har endnu ikke set min elg - Otto/Gustav. Men mens jeg sidder her, ser jeg nordpå de store rovfugle og ravne cirkle, det må jeg undersøge!




15 kommentarer:

  1. Mystiske nye liljer i bedet er da meget spændende :) måske et kryds der har sået sig selv.
    jeg håber da ikke Gustav elg er blevet ædt. Men hvem ved....
    Hehe...hvordan ser en rigtig bil ud, hvis det er en slags bil ?
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marianne

      Ja, positive overraskelser i haven - hvem kan ikke lide det?

      tror ikke det er Otto/Gustav, han var så stor, men jeg ved ikke noget endnu:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  2. Hei Karsten

    Nå har jeg vanskelig med å følge med. Du tar toger og kjører bil? ;-)

    Skjønne martagonliljer du har der oppe. Ja, det er jo spennende hvis de i opprinnelsen kommer fra Norge og Henrik Høyer.

    Den ukjente som jeg viste bilde av her om dagen ligner meget på din Lilium x dalhansonii. Jeg vet ikke, akkurat som deg og din oransje lilje hvor den kommer fra. Det skal jo ikke mer enn et løkskjell til, og vips så har en nye liljer i hagen. Flott var den uansett!

    Men jeg likte aller best den første du viser. Den er veldig vakker!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Toget skulle det selvsagt stå...

      Slet
    2. Hei Marit

      Ja, tar gerne toget og har bil når jeg kommer frem:)

      Ja, Denne apoteker Henrik Høyer var vist før sin tid:)

      Må tilbage og kigge på din - ja, Lilium martagon var. daugavia siges jo at være lysere, og den ligner dalhansonii!

      Ja martagonen er lækker - specielt nok fordi den har stået beskyttet mellem andre planter - så den har ikke lidt under tørken!

      ha en dejlig dag

      Slet
  3. Det lyder altid så hyggeligt med al den natur, der er på din matrikel.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Ulla

      Ja her er naturen tæt på!

      og man går heldigvis ikke så højt op i matrikler her:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Tak for billedet af din fine bil og af liljerne, de er flotte, ja det er bilen da også :)
    Måske har Marit ret i, navnet på liljen uanset hvad den hedder, så er den smuk.
    Spændende natur - her blæser det mindst ½ pelikan, håber du finder Gustav i levende live.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      her har det blæst - men nu er det mere stille og sol men vi er nede fra gårsdagens 27 grader til 17-18 nu - det er ok!

      Javist -men du ved jeg kan jo godt lide at have et navn til blomsterne!

      Min bil blev glæd for roserne og glæder sig til at blive vasket:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Det må være herligt i Sverige lige nu,håber du nyder det hele,og de flotte liljer ser godt ud i det bed,kan godt forestille mig at ,x dalhansonii har været imponerende at se på i starten,den sidte lilje kunne godt være "Komet" den ser dog lidt for orange ud på dit foto,men det er nok et tilfælde.
    Ha en god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Jan

      Jo tak - det er en dejlig årstid her:)

      Min "Komet?" er gengivet ret ok med farverne men vil tage flere billeder når andre blomster åbner sig - nu tørster liljerne ikke mere!

      Ha en dejlig søndag.

      Slet
  6. Forhåbentligt kommer elgen frem, inden du tager hjem igen. Du har da godt nok sørget for ikke at få liljeabstinenser på dine ophold hinsidan.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marie

      Ja håber også at Otto/Gustav viser sig!

      nej her er der stort set alt muligt i liljer - jeg er jo blevet fri for liljebiller her - så det er frit frem!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  7. Så spennende med martagon-historie!
    Jeg er veldig glad i martagonliljer og har lagt mange sorter. Nå har jeg dessverre gått surr i hva som er hvor. Håper jeg finner kartet/oversikten et sted før de blomstrer av...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja, det er spændende med martagoner og især når de har lidt historie - håber du finder din oversikt!

      Ha en dejlig dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...