tirsdag den 30. juli 2013

Kender du denne daglilje?



Ja ja, jeg ved det godt. Der er tusindvis forskellige dagliljer, der kommer hundredevis nye hver dag, og så kan de se totalt forskellige ud, alt efter hvor de vokser, eller hvordan de fotograferes.

Men det kunne jo være du kendte den alligevel, så her er den:



Det er den bagerste der er ukendt, den klare røde i midten er "Chicago Aztec".
Og i forgrunden ser du denne:



"Ferris Wheel" en fin spider ting!

Nej, det er denne, i mine papirer står der bare: Daglilje 09...



Og jeg kan jo godt lide at vide hvad der gror i haven!

Eller hvilke dyr her er - hvad er dette dog for et insekt?




En fantastisk græshoppe lignende fyr, med antenner der er 3 gange så lange som den selv, og tilsyneladende uden vinger.  
Den er ny for mig!


12 kommentarer:

  1. Det kender jeg godt, det irritationsmoment, at man ikke kender navnet på en bestemt plante; men desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg er sådan set gået lidt sukkerkold ang. dagliljer, som jeg ellers havde et flip med en overgang, fordi, som du skriver, det vælter frem med nye varianter. Det er i mine øjne også en ret kompakt plante. De typer, hvor blomsten svajer elegant oven over bladene a la den gode gamle Margaret Perry, laves der vist ikke mange af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg kan godt forstå din holdning til dagliljer - deler den lidt selv - alt for meget nyt, og iøvrigt for meget elektronisk fup med farverne og vilde priser. Men de 3 år gamle, der jo er håbløst forældede er faktisk til at komme i nærheden af!

      Mange af mine synes jeg iøvrigt er ret åbne faktisk:)

      Ha en dejlig våd aften

      Slet
  2. Jeg har mange flotte dagliljer som kommer fra en samler her i Bergen, men tror du jeg har navnene?! Neida. Tatt av vinden eller skjærene kanskje? Insektet var nytt for meg også men flott var det ja :) Jeg har aldri sett gresshopper her i hagen. God aften i hagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Tror det er en græshoppe, måske før den bliver helt udvokset?

      Ha en deilig aften

      Slet
  3. Heller ingen hjælp fra mig, men flot er den. Jeg synes, der er kommet flere link på bloggene med dagliljer, kan du ikke finde den der mon? Nå det ved du jo selv alt om, så det har du nok prøvet.
    Jeg var ikke i tvivl om, at det var en græshoppe, men uden vinger, det ved jeg heller ikke noget om.
    Regner det stadig hos jer?
    spørger den misundelige :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jo, jeg har søgt en del - og som en lille sidegevinst fundet en kanon-leverandør i Belgien! Iris og dagliljer!
      Det betaler sig at være nysgerrig:)

      Vi fik 5mm det var godt - og de lover jo kraftig regn inat - sådan!

      Må regnen også falde på jer:)

      Slet
  4. Hei Karsten

    Den ligner på en jeg også har, men akkurat nå husker jeg ikke hva den heter. Jeg har så mange dagliljer, at jeg har gitt opp å ha oversikt over de.
    Hvis jeg finner igjen navnet på min skal jeg si i fra til deg.

    Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tak tak - lyder godt - jeg skiftede til mit nye grafiske registrerings system i 09, denne må være blevet glemt i overgangen.

      Må regnen også komme op til dig:)

      Slet
  5. Jeg kender ikke dagliljen, men den har et spændende farvespil.
    jeg tror din græshoppe tilhører løvgræshoppefamilien.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Tror du har ret med græshoppen, måske det er en ikke færdigudviklet en?

      En dejlig våd dag herfra

      Slet
  6. Hej Carsten
    Den du søger navnet er Mildred Mitchell, det er jeg ret sikker på. Jeg har over 900 forskellige dagliljer, og jeg går meget op i hvordan de ser ud og hvad de hedder, så derfor kan jeg kende rigtig mange af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Mildred Mitchell er et rigtig godt bud!
      Og med 900 forskellige dagliljer(!) har du et godt grundlag må man sige:)

      Tak igen!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...