lørdag den 27. juli 2013

Fyldt eller enkelt? Dagens afstemning! Opdateret!




Idag blomstrer her 2 forskellige ensata Iris! 

Ens på mange måder, men alligevel så forskellige - jeg er spændt på hvilken du foretrækker!

Den første er fyldt og har den typiske fremavlede lige fremtoning:



Den hedder "Rakka no utage" 

Du får den lige oppefra:



Nu kommer min anden kandidat:



Denne Iris ensata "Momozomo" er i samme farvetoner, men ser jo helt anderledes ud!



Meget tættere på udgangspunktet men i en helt helt anden stil!

Man ville nemt kunne forledes til at tro det er forskellige arter. 

Begge har deres baggrund i japan:

Den japanske ensata forædling har flere spor - det fyldte og det enkelte er de 2 vigtigste og mest markante (og dem jeg viser). Der er indimellem nærmest fjendskab mellem de 2 lejre - et andet spor er at få tørketålende varianter.

Hvilken foretrækker du?

Jeg har lavet en afstemningsboks til højre, og håber at den virker teknisk bedre denne gang. 

Og du er som altid velkommen med kommentarer herunder!

Opdateret mandag 29 juli.
Nedslaget er set 312 gange, min lille afstemning er lukket nu, der er nærmest dødt løb må man sige.


Min egen mening? 
Jeg vurderer nok fra blomst til blomst - jeg tenderer mon det enkle - forhindrer det fyldte blomstens naturlige funktioner, pollinering og frøsætning så står jeg af.

29 kommentarer:

  1. Jeg tror ikke din afstemning virker :) Min stemme tælles i hvertfald ikke med, men jeg kan ikke stemme igen.
    Jeg stemte på den fyldte, men først da jeg så billede nr. 2. Oppefra er den utrolig flot, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tak for din stemme!

      Tror det tager lidt tid før blogger har registret det altsammen, det er jo kun 20min siden jeg lavede det hele:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
    2. Ja, jeg var hurtig ved tasterne :)
      Sjovt nok, er der ingen herinde der har valgt den sidste mulighed, hø, hø.

      Slet
    3. Hej Ulla -

      det er jo egentlig heldigt at de fleste læsere på min blog her, faktisk ser ud til at kunne lide blomster:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  2. Hei Karsten

    Jeg fikk avstemningen til å virke, og mitt svar er: Uten tvil den fylte! Bilde nr. 2 er veldig flott! Jeg er veldig glad i alt som er fylt, men synes jo også at enkle blomster kan være fine. Men som sagt, jeg har en forkjærlighet for alt som er fylt :-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, med dig var jeg ikke i tvivl om hvor dit kryds ville komme:)

      Tak for din stemme og ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. Ja, det er jo smag og behag også med blomsters udseende ligesom det er det med f.eks tøj, blogindretning og havestil. Dejligt at der er så fantastisk meget at vælge i mellem. Jeg er som hovedregel til enkelte blomster, ingen flæsede kanter, ikke lyserød og ikke alt for store blomsterhoveder. Jeg er dog ikke fanatisk med det og jeg kan jo falde for en særlig plante der falder lidt "udenfor" dette.
    Så jeg stemte på den enkelte.
    Jeg fik ikke købt ensata-iris i år - men jeg skal da få afprøvet det i min have. Det bliver nok en blålilla eller en hvid der skal forsøges med, men jeg er ikke så vild med de store brede fald. Så hvis nogen kender en variant af ensata-iris i hvid eller blålilla der har lidt smallere fald, så er jeg interesseret i at få navnet på den.
    Bliver din Momozomo ved med at have adskilte smalle fald ?
    Sommerhilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      Og du kan da nå det endnu Berit! barrodsplanterne kommer jo først til salg nu i august.

      Ja, momozomo bevarer sit udseende, den på billedet er 4 dage gammel.

      Går dine tanker i retning af disse: Tsumabeni (hvid) eller Yomiya No Tsuki??

      Ha en dejlig varm dag


      Slet
    2. Ja - det er jo lige præcis sådan nogen jeg tænkte på. Nu må jeg se lidt videre på dem på nettet. Tak for gode tips.

      Slet
  4. Jeg kan godt lide enkelhed, men må alligevel stemme på den fyldte, den er så ren i det alligevel og meget stilfuld i farverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tak for din stemme:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten.
    De er meget smukke begge to.
    Ensata-iris er en nyhed for mig.
    Havde egentlig tænkt at Iris ikke var noget for mig..
    men dine/jeres billeder gør jo at de måske var værd at
    putte ind i haven.
    Stemmer på nr. 1. God sommerlørdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Der findes så mange forskellige iris - noget for alle tror jeg!

      Alletiders hvis billederne kan inspirere dig:)

      Ha en dejlig lørdag du med

      Slet
  6. Altså Karsten det kan du da ikke bede om :) Jeg er den ene som har sat kryds ved begge har deres fortrin. De er bare skønne begge to, så jeg er glad for, at jeg kunne sætte mit kryds der.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den mulighed synes jeg også skulle være med, og også en for de der bare ikke kan med lyserødt:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Jeg tager det fra blomst til blomst... dog...ensantaen er jo væsentligt anderledes med det flade fyldte look... så hvis man bare vil have noget der er anderledes så....
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, det har du da ret i - visse louisianna iris har dog samme look.
      Men dem vil jeg skrive om en anden gang:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
    2. Jeg glæder mig da til at høre om dem også :)
      hav en dejlig søndag
      KH
      Marianne

      Slet
  8. Jeg undlader at stemme - kan sagtens rumme dem begge. Den første er vel det, vi irisnovicer traditionelt forventer at se hos en ensata, mens den sidste mere minder om andre typer iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det tror jeg egentlig også de fleste kan, men nogen har nok en foretrukken:)
      Ja den sidste er den der mest har form som det naturlige ophav.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Jeg kan lide dem begge og ville ingen problemer have med at finde et sted der lige var det rigtige til dem hver især. Kryds ved begge har sine fortrin.
    God weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose

      Ja det har du da ret i :)
      Jeg har jo også begge;)

      Ha en dejlig weenkend du med

      Slet
  10. Jeg tror jeg må si som Ole Brum; Ja takk! Begge deler : ) Jeg er helst sjarmert av de enkle men denne fylte var jo utrolig lekker! God helg til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja det er et godt eksempel fordi jeg har valgt 2 typer der begge er flotte hver på deres felt:;)

      God helg til dig med!

      Slet
  11. Hej Karsten
    Jamen de er jo flotte begge to på hver deres måde .jeg har det dog med fyldte blomster ,især liljer,hemerocallis og nu her iris ,at jeg ikke er særlig begejstret for de fyldte.
    Så dagens favorit er klart den sidste!!
    Ha en fin weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Jeg er mest mod det fyldte hvis det forhindrer plantens naturlige bestøvning og frøsætning, altså handikapper blomsten.
      Det ser ikke ud til at være tilfældet med mine 2 eksempler, Men rent æstetisk er jeg også til det mere enkle:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  12. Hej Karsten! Det var ett svårt val, bägge är mycket fina, men det blev den enkla, för jag ville välja en.
    Men båda är hur tjusiga som helst. Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel

      Ja, jeg har valgt 2 der er flotte på hver sin måde - sådan at6 det bliver et ægte valg:)

      Ha en dejlig Kväll

      Slet
  13. Begge var lekre, men jeg falt litt for den fylte.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...