tirsdag den 2. juli 2013

En ny bølge

haven slapper lidt af, puster ud og gør sig parat til en ny bølge af fantastiske blomster.

For mig er det også godt med et par rolige dage. Jeg kan gøre de mere jordnære ting, uden at blive distraheret af spektakulære nye blomster. Idag fik jeg klippet hæk og luget pænt i mange bed - dejligt!

det begyndte ellers vådt efter gårsdagens regn.



Slangehvidløg



Lilium pardalinum - en anderledes lilje, det bliver spændende!



Min rose: Austins "Summer Song"


Og et skud - Iris spuria

I solen og varmen går det hurtigt:



Efter en dag med god sol begynder denne Iris at folde sig ud.

En ny bølge. 

Og der er mere på vej:



De forædlede dagliljer: Mon ikke den første blomstrer imorgen?



10 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Mange flotte fotos på dine indlæg,som jeg har set igennem,desværre har tiden til kommentar været for lille,men idag lykkes det dog:)
    Spændende med l.pardalinum den er rigtig flot,hvor vådt har du den stående?knopperne på dine spuria ser fine ud,hvad er det for nogle?
    Ja blomsterne kan tage meget opmærksomhed fra det alm havearbejde, her er irisblomstringen stort set forbi for denne gang ,men mon ikke der kommer lidt rebloomers.
    Ha en fin dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja, dine kommentarer og viden har været savnet rundt omkring:)

      Min Lilium pardalinum står i normal havejord, med pænt dræn og jeg vander ikke, har ikke behandlet den anderledes end resten af bedet. Hov jo, læste vist at den skulle have lettere sur jord så gav den oprindeligt (for en 3 år siden) lidt af min langsomme tørv med ned:) Den virker ikke svær nu hvor den er etableret, måske lidt vindfølsom?

      Den viste spuria er fra Leonid og hedder "Premier", blomsten bliver forhåbentlig snart til at vise!

      Ja du har det jo så varmt at de remonterende har en chance, jeg har kun oplevet det med Iris engang da jeg netop i august havde plantet en sending hvor et par af dem begyndte at blomstre:)

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  2. Ha, du har ret - når solen skinner, er man nødt til at holde et vågent øje med blomstringen, som hos nogle planter kan forløbe næsten på en enkelt dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, pludselig går det bare så hurtigt, jeg har en ny daglilje med måske kun en blomst på vej - den vil jeg nødig misse!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja det tager tid at holde øje med alt det, der blomstrer, det er nok også derfor jeg ikke kan følge med, for her er der jo rigtig meget der blomstrer. Det lader også til at der er fine ting på vej hos dig, det bliver spændende at se dem udsprunget.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Med din mængde af forskellige planter så er der vel en del nyt hver dag!

      Ja, jeg synes haven er en succes i år, og der er meget nyt på vej for første gang!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Hei Karsten

    Spennende med dine nye iris og dagliljer. Det er alltid morsomt å se en blomst for første gang.

    Her blomstrer de gule dagliljer fortsatt, men snart tar de andre over med andre frger.

    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja, så kan man jo også se om det er den rigtige man har fået:)

      Her har de gule (Hemerocallis flava) også blomstret i en nogen tid, nu kommer hybriderne, også her nogen for første gang!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. jeg har kun en daglilje der har blomstret endnu, men jeg venter spændt på resten af dem. Ikke er der er noget specielt eller noget.. måske pånær min black manuela som sætter an til blomst for første gang :) ( glæder mig)
    Jeg glæder mig til fine billeder fra din have, både liljer og dagliljer :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      kender slet ikke din "black Manuella, så den kan jeg jo så glæde mig til at se:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...