mandag den 29. juli 2013

En JL hybrid

At se en helt ny hybrid for første gang er noget af en oplevelse!

Vil du se med?

Dette er Thunderbolt x 4N trumpet - et John Lykkegaard kryds:



Den præsenterer sig godt: Flot stor hvid med et markant orange center. 

Duften er overvældende!



Her fanget med mit lommekamera, for bedre dybdeskarphed, sådan at begge blomster kommer rimeligt med.

Thunderbolt er en triploid orange/gul sag, der kan ses på dette link

John har krydset denne med en 4N (=tetraploid - kromosomfordoblet) trumpet.

Jeg gætter på at denne trumpet har været hvid - måske en Lilium regale type?

Det er alt jeg ved. Og nå ja, så selvfølgelig min egen lille indsats: At jeg såede frø i foråret 2010, og har passet dem siden. Sidste år var den 25cm , i år er den en 50cm høj.

Her er lidt flere billeder, for også svirrefluerne er vilde!



Der sidder en.



Der sidder to.



Og nu er de her alle tre -  

Det er Episyrphus balteatus "Dobbeltbåndet Svirreflue" jeg tror den lever af pollen!



10 kommentarer:

  1. Så flotte bilder av både liljer og blomsterfluer som vi kaller de på norsk. Disse fluene kommer alltid på sensommeren, og de er så fine. Det var et heldig kryss av denne liljen, og spennende at du har sådd dine egne liljer.

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Du er da hurtig:)
      Ja, man bliver jo glad når noget lykkes:)

      ha en dejlig dag du med!

      Slet
  2. Hvor er den smuk Karsten, tillykke med den. Den må du godt kalde noget med Høneballe :) Flot og så bare på 3 år.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tak tak - var lidt nervøs for den - varmen og tørken har fået nogen af de mindre liljer til at kaste deres blomsteranlæg - de afstøder dem, opgiver dem - for selv at overleve.

      Er lidt usikker på navngivning når det ikke er mine egne frø, vil tjekke op på det!

      En dejlig dag herfra

      Slet
  3. Hej Karsten
    Fine fotos af den flotte lilje,og imponerende den har nået blomsterstr. på 3 år,en af mange fine liljer fra JL,jeg håber noget af alt det frø som er fordelt,vil resulterer i nogle flotte JL hybrider i de kommende år.
    Ha en god dag i det solrige Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja, er egentligt lidt forbavset over det - men det er jo dejligt!

      Det var meget frø som Ole tog på sig at fordele, og du har ret mon ikke der dukker spændende ting op - håber man husker manden bag!

      Du må også have en fin aften i det vel ligeledes solrige Spanien

      Slet
  4. For en skjønhet! Hadde jeg vært i din hage nå had de jeg gjort som blomsterfluene : ) Svirret salig rundt : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Du skal være så velkommen:)

      En dejlig aften herfra!

      Slet
  5. Den lilje siger den slet ikke vil bo hos dig mere, den vil på eventyr i min have :) ggg....
    Den er rigtigt smuk. De fleste af de liljer der har blomstret hos mig indtil nu har ikke rigtigt nogen duft, så jeg glæder mig voldsomt til dem med duft blomstre :) Du er en heldig mand :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Den virker ualmindelig frodig, så mon ikke der om nogle år bliver lidt til fordeling?

      Du har ret det er generelt de sene liljer der dufter!

      En dejlig aften herfra

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...