torsdag den 25. juli 2013

Dagens asiatiske liljer og en amerikaner




I denne hede springer hele bundtet af skud ud næsten samtidigt, store klaser af overdådige blomster i trængsel.



"Cappucino" og "Landini" super frodige.


Og her et af mine egne kryds - ikke noget jeg egentlig praler af - men det er et af de første så.....



Blomster i mængder her!


Og Lilium pardalinum læner sig op af ambassadøren, den har lidt noget i tørken , men står efter vandingen igen lidt rankere.





Her er det "Kushi Maya" der skal til at vise sig! sidste år tog jeg de store løg med til Sverige - så dette er resterne.



Jeg er stort set sluppet for liljebiller i år  - vinteren var godt for noget!



15 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Du må godt prale af dit eget kryds, jeg synes, den er rigtig fin, faktisk den jeg bedst kan lide i dag.
    Jeg har heller ikke haft mange liljebiller, men forleden dag fandt jeg to på samme lilje, jeg fangede dem heldigvis.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Godt du fik fat i dem - liljebillerne!
      Og du fik vel også regn:)

      Jamen det er da dejligt du kan lide min lilje! Måske jeg skulle kalde den "Høneballe Dawn"?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hei Karsten

    Så flotte liljer du viser. Du må gjerne skryte av dine krysninger! Jeg synes det er så gøy når folk får frem nye krysninger. Det har jeg aldri prøvd meg på.

    Jeg skrev på bloggen min at du må gjerne få noen bulbiller av 'Ove' hvis du vil ha. Den setter riktig mange. Jeg fikk den selv på samme måte av en dame for noen år siden som sa at den het 'Ove' og hun bodde i Ålesund. Så dette er en riktig vandrende lilje. Jeg sendte noen bulbiller til Danmark i fjor høst av denne, så den har allerede krysset grensen. Jeg har også sent den til Canada til en dame som selger liljer. Jeg synes det er så gøy å dele denne vakre liljen med andre :-)

    Her har det regnet i hele natt, og tordnet også. Jeg tror at det har kommet nesten 20 mm med regn! Ikke dårlig det, for det kunne hagen virkelig trenge.

    Ha en deilig dag med eller uten regn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det regner nu, men vi får ikke dine 20mm - nok bare et par:)

      Det kunne være alletiders med bulbiller, når den tid kommer.

      Ja det er spændende at lave kryds jeg har flere egne og også andres som vil blomstre i år:)

      Ha en dejlig dag uden vanding:)

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja gør det :) Jeg har lige bestilt en masse liljer og tulipaner hos Hyde igennem dit link. Det var mest Martagon til mig selv og en masse almindelige liljer til haveveninden, så deler vi fragten.
    Det regner nu, men ikke så meget, det har regnet siden klokken 6 i morges.
    I lige måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Alletiders Richard Hyde er en super leverandør og fagmand - men husk at noget leverer han om efteråret og noget til foråret:)

      Måske vi skulle lave en hel Høneballe serie?

      Det er jo ligesom allerede et etableret varemærke!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
    2. Hej igen
      Jeg er godt klar over, at noget kommer til efteråret og noget til foråret, mon man skal betale fragt to gange, ved du det?
      Fint med en Høneballe serie :) har du mere, der kan kaldes Høneballe da. Der er godt nok mange klik om dagen her, næsten 1000 på to dage, ikke dårligt, så det kan godt være, at varemærket allerede er etableret :)

      Slet
    3. 1000 på 2 dage er da vildt - her er der kun en 400-500, hvad jeg jo synes er mange - tror dog mange er folk der ikke ved man kan tilkoble sig mailservice og få at vide om der er svaret på deres kommentar, sådan at de tjekker jævnligt istedet?

      ja masser af høneballe kandidater - men du skal jo da synes omm dem ikke;)

      Richard Hyde vil nok maile til dig om fragten hvis den er dobbelt - synes iøvrigt ikke den er dyr. Det er som om han godt kan lide at snakke lidt med sine kunder!

      Slet
    4. Jeg synes også, det er vildt med så mange, men det kan godt være, du har ret, at det er fordi de ikke tilkobler sig mail service.
      Så må du jo fortælle, når der er en kandidat, så skal jeg nok fortælle om jeg synes om den :)
      De har lagt 20 £ på, så det er nok prisen for fragt. Nej det er ikke dyrt, det har du ret i.

      Slet
  4. Også her står lilium pardalinum høyreist og lekker :) Jeg har kun funnet en (!) liljebille i år. Det sier vel kanskje mest om sommerværet som først nå har nådd skikkelige sommerlige temperaturer. Men nå skal vi vel se fotballkampen?!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      1-1 står det nu - og forlængning - spændende også det:)

      Min pardalinum er 2 meter - men må så også læne sig op at Ambassadøren:)

      Jeg tror det er mildningen februar - marts i år der tog livet af mange liljebiller - og ja billerne flyver kun når temperaturen er over 22c.

      Ha en dejlig aften og kamp!

      Slet
  5. lækre Liljer :) cappucino går da helt amok, det er overvældende :) jeg håber de også dufter, så du kan blive helt rundt på gulvet af alt den overflod :)
    Jeg vil gerne se egene kryds, det der er ret lækkert. :) hvilket Billedet lige over Kushi maya billedet også er.. det er det du " kan" blandt en masse andre andre ting :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Cappucino - er en umanerlig frodig lilje, den har dog ikke rigtig nogen duft, ligenu er jeg mest fascineret af min Monardas noget anderledes duft!

      Dejligt du kan lide billederne:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Et festfyrværkeri af liljer!! ,ja når det er så varmt kommer det hele bare på en gang,men flot ser det ud.
    Det er da en fin sag du har fået frembragt der god farve og opbygning!
    Pardalinum er en super elegant lilje med den måde blomsterne hænger på,mine blomstrede desværre ikke i år,de skal nok ha mere skygge end de har nu!!
    Ser frem til at se dine andre kryds:)
    Ha en fin weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      flot var det men allerede iaften må jeg sige at forfaldet sætter ind, og sådan er det jo.

      Glad for at du synes om liljen - jeg har flere på vej - både kryds fra andre og fra mig selv.

      Jeg blev overrasket over pardalinums sore højde 1.80 - og første år den blomstrer. Bliver spændende at se næste år!

      Prøv iøvrigt at kigge opå "Lankon" hos Høneballe Lisbeth - interessant!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...