onsdag den 31. juli 2013

Brændt af i juli?


Ja, er det hele blevet brændt af i juli?

Er der ikke noget til resten af året?

Denne fantastiske måned vil blive husket for varmen og tørken!

Og for at planterne virkelig spurtede og mer end indhentede den lange vinter.

Mine liljer er 14 dage tidligere end de plejer:



Lilium henryi totalt tidlig.

Og her uden sommerfugl, den ligner ret godt Jans fra hans sidste indslag:



Og Leslie Woodriffs geniale kryds: Black Beauty, hvor henryi indgår med halvdelen.



Sheherazade er et kryds mellen BB og Thunderbolt:



Du kan tydeligt se "Thunderbolt" indflydelsen i hele grundfarven



Sheherazade er årets højeste med 2 meter og 20 cm, jeg har aldrig før haft så stor en lilje, bemærk den lille "Kushi Maya" - nærmest som bunddække her.

Men lad mig også vise hvordan tørken kan være hård:



Dette skulle have været "Golden Splendour", indtørret og afstødt, knipser jeg til det, så falder det af. Så nej, ingen blomster her - det må vi have til gode til næste år!

Jeg tror kun jeg har 3 liljer tilbage - der kommer til at blomstre i august.

Hvad skal fornøje os resten af året?

Når jeg ser mig omkring ser jeg alligevel en hel del, så optimismen sejrer, og der er nok til mange Nedslag!

Og måske man skal til at anskaffe sig flere remonterende arter?







10 kommentarer:

  1. Heldigvis springer de fleste da ud, så det kan ikke betale sig at ærgre sig, hvem ved måske ser det hele anderledes ud næste år. Jeg viser et par nyudsprungne i morgen, men har stadig nogen stykker tilbage. Har du ingen echinacea, så kan du vise dem :) Nå du har nok noget i baghånden.
    Disse her er i hvert fald smukke.
    Hyg dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Joda Lisbeth

      Ja, årene er vildt forskellige - Echinacea har jeg kun en af - dem i Sverige klarede ikke denne vinter med -22c på barmark.

      Jeg dramatiserede måske lidt - der er masser at skrive om;)

      En dejlig aften herfra

      Slet
  2. Hei Karsten

    Du verden så høy den liljen din er! Så høy lilje har jeg aldri sett. Ja, det er veldig mye som blomstrer nå, så det meste av liljer er nok avblomstret snart. Men ikke dagliljene, de har stadig mange knopper her. Det er ikke dumt å ha noe som remonterer, sånn som f.eks roser. Men syrinhortensia (Hydrangea paniculata) blomstrer også lenge utover høsten. de blomstrer omtrent en måned hvis jeg ikke husker feil. De er jeg helt vill etter, så du kommer til å se mange innlegg om de når de setter i gang med blomstringen ;-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Vil se frem til at lære om disse - har hverken Hortensia eller Syren;) så det bliver spændende!

      Har alligevel en hel del - og ved huset i Sverige er det vel ikke helt så langt fremme:)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  3. Ja, men nød vi da ikke bare "afbrændingen" - mage til sommer skal man da lede længe efter, men det kunne måske blive en vane. Jeg er sikker på at du nok har stof til indlæg i august også - ellers må du jo bare læse med hos vi andre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jo, det har du ret i - selvom de 32C i weekenden fik mig til at ligne en zombie:)

      Og at læse hos andre bloggere er spændende og det inspirerer jo også!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Black beauty og henryi eer ikke tæt på at springe ud endnu hos os, så vi har stadigvæk liljer at se frem til i august. Hvis du tænker på løgplanter, kan du nu godt have ret i, at udvalget tynder ud. Nøgen jomfru, krokus og alpevioler kan man dog godt have glæde af i sensommer/efterår, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Alletiders at du får det mere jævnt fordelt - Jeg tænker faktisl også på stauder - så lige at min solbrud er begyndt, det er 3 uger før den plejer...

      Men det er også godt for noget - planterne får alle forudsætninger for at spare godt sammen til næste år:)

      En dejlig dag herfra - gerne våd!

      Slet
  5. heh.. tror jeg skal have en Sheherazade, den er da vidunderlig høj. det kunne være sjovt at have sådan en som stod og vippede over et legehustag.. sådan lidt lilleputagtigt :)
    jeg har også mistet liljeknopper, men det var til lede snegle...

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja uha - sneglene har været så desperate, at de har måttet spise liljeknopper.

      Ja Sheherazade kan anbefales!

      Ha en dejlig aften!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...