torsdag den 6. juni 2013

Dark Eyes og ?

Idag var det Dark Eyes tur - blomsterknoppen var tilsidst større end en golfbold - og en meget mørk bold, der er intet hvidt her!



"Dark Eyes" er et kryds mellem Træpæonen P. delavayi og staudepæonen P. lactiflora "Mikado". Den blev registreret i 1996 af Laning, men han havde fået frøene fra Pehrson, der er en meget kendt pæon-forædler.

Farven er bemærkelsesværdig næsten sort og med en stor stor dybde, men i direkte i solens skær får den en mere rødlig tone:


Og igår så den sådan ud:



En detalje med pollen - sikke farver...



Da jeg kiggede nærmere på disse pollen - var de fine og regelmæssige, jeg vil de kommende år prøve at få kryds med "Dark Eyes"!

Mit spørgsmålstegn sprang ud lidt senere idag, her er en lille serie:







Det er også en intersektionel hybrid, men jeg er ikke sikker på hvad det er for en - sidste år, hvor jeg også havde den på i Yahoos pæongruppe, landede vi på at det nok er en Anderson hybrid og måske en af disse 4:


  •     Callies memory
  •     Canary brilliants
  •     Court Jester
  •     Pastel Splendor

Men jeg synes faktisk at den ser lidt anderledes ud i år - Se sidste års billeder her.

I år er den totalt frodig med nok en 15 blomster på vej - det bliver imponerende tror jeg!




14 kommentarer:

  1. Den nederste er vel nok smuk..ja det er de andre også. Jeg er vild med de steger, der er på blomsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      De streger er også vildt moderne:)
      Du ville sikkert synes om denne så:
      http://uk.paeoniapassion.com/resultaat_g.asp?id=134

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  2. Åh hvor er de flotte Karsten, det må jeg sige. Men man kan jo ikke have det hele :) men fristet er jeg selvfølgelig.
    Sov godt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, indimellem må man vælge og andre gange er man bare heldig:)

      Det gode vejr gør jo at vi er meget i haven. Så ja, jeg sov godt;)

      Kan du have en dejlig dag!

      Slet
  3. Hvor er de dejlige.
    Håber ikke det er fornærmende for din blomst, men jeg syntes den er endnu smukkere og spændende i år :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Der skal nok mere til før mit ? bliver fornærmet! Og iøvrigt har du da ret, den er langt mere vital i år - viser måske mere sin personlighed?

      En dejlig dag herfra!

      Slet
  4. Sikke en farve, Black Eyes har.
    Jeg kom til at kigge på Warmerdams side, suk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det er næsten for vildt!

      Alle de pæoner jeg fik fra Warnerdam sidste år er kommet flot i år, og alle med blomsteranlæg!

      Du må have en dejlig dag!

      Slet
  5. Hei Karsten

    Wow! Det var litt av en farge på 'Dark Eyes'. Den skulle jeg gjerne hatt i hagen her :-) Jeg regner med at dette er bare starten på alle dine flotte peoner. Gleder meg til å se flere bilder.

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, Dark Eyes vil være fin i rigtig mange haver - den er ikke særlig høj -nu første år nok max en 40cm.

      Den er nok noget af det mest bemærkelsesværdige fra pæonindkøbene sidste år - men der er meget mere på vej, ja!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  6. Dark eyes er absolut min favorit. Hvor er den skøn, mørk og mystisk i sin udstråling. Det er jo sådan en,
    man kan se på mange gange om dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, Dark Eyes bliver man ikke sådan træt af at se på:)

      Jeg tror mange vil falde for den!

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  7. To lækre skønheder, du viser, men også vidt forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det har du ret i - også løvet er meget forskelligt, og ? er jo meget større!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...