lørdag den 13. april 2013

Noget går godt, andet kikser

De siger varmen kommer i næste uge, ved planterne det mon?

Det er som om de er ved at tage tilløb:



Det ser unægteligt spændende ud, det der ligger inde i gabet på denne sag - det er Fritillaria stenanthera "Ingachsai", hvad mon det er, der ligger parat, og fletter så fint herinde?

Denne Fritillaria hører jo slet ikke hjemme her i Danmark, den stammer fra området umiddelbart nord for Afghanistan - . For at efterligne de betingelser, den der vokser under, vil jeg nok "lifte" den når den er afblomstret - dvs - jeg tager løgknolden op og opbevarer den totalt tørt til engang i sensommeren.

Men lad mig også vise noget der ikke lige er gået efter planen:


Vor firbenede grønthøster har været forbi disse tulipaner, jeg har ellers som forsøg sat slangehvidløg lige ved siden af, men de er bare skubbet til side og de dejlige blomsteranlæg er ædt.....

Jeg fik pludselig en stor lyst til rådyr-steg. Det kunne blive godt - dyreryg med kantareller og Barolo!

Men sådan er det jo når man har have, noget går godt, andet kikser totalt.




14 kommentarer:

  1. Huff, jeg forstår hvorfor du fikk lyst på rådyrstek! Det er jo så trist når løkplanter blir spist opp. Nei, de lar seg nok ikke narre av litt hvitløk ;-)

    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, der ville ligesom være et dobbelt formål;)

      Nej, det var ikke nok med hvidløg - jeg er dog glad for at det "bare" var lidt almindelige tulipaner - det havde været slemt hvis den havde forgrebet sig på min nye Fritillaria.....

      Dejlig aften til dig også!

      Slet
  2. Mmmm lækkert lige så mundvandet løber .... jeg er nu mere til Amarone, men ellers er jeg med på menuen!
    Du må tage jagttegn, for de er da godt nok frække. Eller lære dem at spise slangeløgene istedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Bente

      Så tar vi en Amarone til damerne:)

      et bedre hegn kunne måske gøre det?

      Du må have en dejlig aften

      Slet
  3. S¨å trasig med tulipanene dine :( Akkurat dette slipper jeg, men nå kommer mildværet her og da dukker nok den forhatte brunsneglen opp igjen. Grrr. Men ellers får du glede deg over spennende Fritillaria som titter fram :) Alt vel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Fru Ranten - Indimellem bliver vi mindet om at vi er en del af naturen, og man kan glæde sig over de planter rådyret ikke æder: De små botaniske tulipaner og heldigvis Iris og Fritillaria (det havde da været en katastrofe!)
      - Det er da ikke godt hvis i har fået brunsneglen ind på Vestlandet - der er vel nærmest ideelle forhold for denne plage...? Jeg håber at brunsneglen (som her stadig bliver kaldt dræbersnegl) har haft det hårdt i denne atypisk lange vinter her i Danmark;)

      Alt vel!

      Slet
  4. Sikke nogle slamberter! Den er svær, balancegangen mellem at elske naturen og holde den ude af haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er noget af et dilemma - jeg vælger nok at tilpasse mig en også - af de tidlige tulipaner vælger jeg typer de ikke rigtig æder -de ægte botaniske- der er rigtig mange kønne og spændende imellem.

      Du må have en dejlig dag

      Slet
  5. Ikke morsomt når rådyrene forsyner seg, selv om det er vakre dyr. Kanskje du må lage et bur (for tulipanene vel og merke). ha en god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Vigdis

      nej, det var jo ikke tanken at tulipanerne skulle være mad til dyrene..... Alle nye forårsplanter jeg anskaffer er arter som jeg ved ikke bliver spist - så med tiden bliver problemet mindre - håber jeg!

      Du må også have en dejlig søndag (aften) :)

      Slet
  6. Jeg kender alt for godt til de sultne rådyr - så jeg har opgivet tulipaner. Jeg har endnu ikke brugt så mange penge på forårsblomster til sommerhushaven, så det må blive et af de nye projekter. Jeg har succes med en af de hvide hundetandsliljer, den alm. gule pagoda og så påskeliljer i forskellige gule og hvide nuancer. Man har jo brug for at se noget blomstre der tidligt på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      Til din liste kan jeg jo tilføje det oplagte: Iris - tror ikke der er mange dyr der kan spise iris - og der findes jo mange flotte tidlige iris :)

      Dejlig søndag herfra!

      Slet
  7. Hej Karsten
    Det er sikkert en lækker salat for rådyrene,og det ser da rigtig gourmetagtig ud:)
    Den fritillaria er flot,hele gruppen af rhinopetalum er rigtig gode,jeg har prøvet f.stenanthera udendørs (DK)i særdeles veldrænet jord og selv det er for fugtigt om sommeren,så hvis du skal beholde den er opgravning nok eneste udvej!
    Ha en god dag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja ikke? - det var nok det der ansporede min kulinariske indstilling:)

      Ja, tror også det er det jeg ender på med Fritillariaen... tildækning er en anden mulighed.

      Du må også have en god dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...