torsdag den 18. april 2013

Forårets blomst nr 1 - med et par links

Ingen tvivl om at dette forårs hidtil mest fotograferede blogblomst er Crocus.

Reticulata iristyperne kommer ind som nr 2 - men Crocus er klart nummer 1



Jeg har slet ikke nok af denne blomst, og dem jeg har, er nok kønne, men egentlig ret ordinære, jeg kunne ligesågodt gå ind til naboen og nyde synet - en tidlig gul/orange og denne imposante stribede sag: Crucus vernus "Pickwick". Det er hvad jeg har, imponerende netværk! 
Men jeg vil have flere til næste år, og gerne lidt usædvanlige!



Og der er ellers nok af muligheder!

Mine tanker går i denne retning - se her og her.

Desværre har jeg ikke kunnet finde gode selvstændige løgleverandører her i norden. Mens der er en del i resten af Europa - lad mig her nævne 3 muligheder for helt anderledes og spændende Crocus!



PC Nijssen - Holland

Augis Bulbs - Litauen

Albrecht hoch - Tyskland


Måske du selv har en super leverandør?







20 kommentarer:

  1. Ja, det har vrimlet med krokus både i haven og på bloggene - jeg mindes ikke, at det plejer at være sådan. Mon det skyldes vinterens forløb, eller har jeg bare en dårlig hukommelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      For mit eget vedkommende er det måske begge dele:)
      Men mon ikke de har været bedre parat nu hvor varmen kom?

      Du må have en dejlig dag!

      Slet
  2. Hei Karsten!

    Jeg synes at dine crocus er veldig fine. Men jeg forstår at du ønsker deg flere. De to du viser er flotte. Siden Norge ikke er i EU, så må jeg ha sunnhetsertfikat på alt jeg kjøper av planter og løk. Det er det ikke alle som har. Jeg har flere ganger bestilt fra Eurobulb.nl, og de har mye løk. Det eneste ulempen med de er at en må bestille ganske mye, men da kan en jo heller gå i sammen flere og bestille. Det er sånn jeg pleier å gjøre det ;-)
    De har mye annet også. f.eks. trillium og dahlia. Du får ta en titt og se om de har noe av interesse for deg. Jeg er godt fornøyd med de løkene/ plantene jeg har kjøpt derfra.

    Ha en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, Eurobulb er rigtig rigtig gode, Jeg har dem allerede under min linksfane:)
      Og de kan varmt anbefales!
      På denne lille liste tog jeg 3 nye leverandører som folk måske ikke kender, og som jeg selv overvejer at handle hos.

      Det er en god idé for jer i Norge at gå sammen når i handler, og resultatet ser man også her i blogland - Der er rigtig mange norske blogs der har meget specielle og usædvanlige planter, og det er bare dejligt for alle os plantenørder:) Din egen blog er jo et godt eksempel!

      Du må have en dejlig dag:)

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja jeg har jo masser af krokus, men lige nu løber det hele fra mig, så jeg kan ikke nå at dele. Jeg tror ikke, jeg har nogen sjældne, men jeg kan se at de krydser sig livligt, så måske har jeg alligevel nogle sjældne, dog uden navne :)
    Du må have en god dag, jeg skal ud og prikle, det er jeg ikke meget for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja hvis de har krydset sig hos dig, så har du det eneste eksemplar:)

      Nej hvis det er meget der skal prikles så er det heller ikke lige mig:)

      Med din enorme have kan godt forstå at det næsten går for hurtigt lige nu! Der er så mange planter der har stået på spring, og nu spurter de bare frem.

      Det er en travl men dejlig tid!

      Du må også have en dejlig dag:)


      Slet
  4. Crocus er en av de som gjerne hopper opp i handlekurven uansett om man er på nett eller på hagesenteret :) En av de som bør nevnes her er vel Janis Ruksans som har fått ny nettside http://rarebulbs.lv/index.php/en/ Han har jo også skrevet egen bok om nettopp Crocus :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja familien Ruksans har rigtignok fået en fin ny netside, meget lettere at gå til end den gamle. En oplagt leverandør af kvalitets løg og knolde!

      Tak for tipset og en dejlig aften til dig!

      Slet
  5. Det er da også nogle fine ekspemplarer du linker til! Ja krokus kan man ikke få nok af. Især i år er der vist mange, nok fordi foråret har ladet vente på sig i den grad i år! Jeg har nogle sart lysegule, men de har ikke vist sig......endnu? Hmmm.... måske er de sartere end jeg lige gik og troede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Mon ikke de kan nå det endnu? - der var jo frost i jorden til for en uge siden.
      Godt du kunne lide mine links:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  6. Jeg kan se du har eurobulb.nl, det er også der jeg køber, virkelig super service. Jeg har en enkelt gang fået forkert, men så fik jeg bare et nyt hold. Min favorit er Ladykillers, du kan se dem på min blog, de har lilla stribe udenpå men er helt hvide indeni.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej CuginaK

      Eurobulb var vist de første jeg handlede med, sådan -du ved- på nettet;) tjekket og ordentligt på alle måder!
      Ladykillers er har jeg skam noteret, den er vildt flot, men faldt så over Crocus michelsonii - http://www.srgc.org.uk/bulblog/log2004/230104/log.html
      Synes bare den er så lækker.....

      Kan du have en dejlig aften!

      Slet
    2. Du må gerne kalde mig Anne Mette :) Ja, den er godt nok fin. Og svær at finde, ser det ud til. Håber du kan finde den og få den i din have næste år.

      Slet
    3. Yes Anne Mette:)

      Tror jeg kan få den et sted i polen:) Vi får se.

      Slet
  7. Krokus er helt sikkert et hit i haverne lige nu og det er da klart med den fremtoning som den skønne lille krokus gør uanset om den er kridhvid, stærk orange eller en blå tone. Man bliver jo forelsket.

    Jeg skal helt sikkert se mere på både Eurobulb og Ruksans.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, de har godt nok været bemærkelsesværdige i år - "betaget" vil jeg jo nok kalde det;)

      Begge leverandører har vildt spændende ting - god hygge læsning!

      Kan du have en dejlig aften!

      Slet
  8. Hej Karsten
    Jeg var lige inde og kigge på de links, du har sat ind, der er mange skønne krokus. Problemet er, at når vi skal bestille glemmer vi krokus, for det var jo i foråret, hvor vi alle var helt vilde efter krokus. Sådan var det også sidste år. Når vi når efteråret, er der meget andet vi også gerne vil have. Så får vi alligevel ikke købt flere krokus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det passer da godt på mig:)
      Men nu har jeg noteret dem alle, med links og det hele, på min bestillingsliste, så måske lykkes det i år?

      Slet
  9. Hej Karsten
    Flotte fotos og ja krokus har virkelig været fremme på mange sider ,efter den lange kolde vinter har det virkelig været "forårsblomsten"
    Krokus kan som mange andre løgplanter nemt blive et samlerobjekt,jeg har iøvrigt kontaktet Augis Bulbs for en del tid siden men ikke fået noget svar,de 2 andre du nævner er ok ,måske lidt dyre men alt er jo relativt:)
    Ha en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja, det må man sige - har været inde på en del sider der tydeligt bar præg af samlerglæde!

      Det har jeg hørt før om Augis - Han er ikke god til at svare - men også at han altid leverer! Måske har han svært ved sproget?

      Dyre javist, 3 løg for 7,5€ men hvor kan jeg ellers få Crocus 'Constellation'? Fandt den i england også - endnu dyrere:)

      Du må have en dejlig weekend!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...