onsdag den 10. april 2013

Ambassadøren lever!

Jeg var ellers parat til at opgive ambassadøren. Yes, totalt at afskrive denne stive diplomat!  

På denne tid sidste år havde min gesandt været oppe et par måneder, stor, mægtig og flot, dengang, så øv øv tænkte jeg... 

Og jeg der har fortalt så godt om den, og det rygtes endda at nogen har købt ind af den, i sine sædvanlige vulgære mængder.

Men så idag opdager jeg den!


Ja ja, jeg var nok lidt ivrig, skal nok stille lidt bedre skarpt næste gang:)

Ja puha, Allium "Ambassador". Der sådan imponerende os, og så mange sidste år... Nu er alt godt igen.

Det der irriterede ekstra var at den biologiske ophav samtidig ser sådan ud:



Ja, flot en 15cm oppe - mens dens berømmede nye afkom indtil idag havde holdt sig nede i jorden. 

Det er iøvrigt Allium rosenbachianum, og denne Rosenbach har vi da vist hørt om før. Ham Freiherr Rosenbach zum Lummergöj har virkelig været om sig!






14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja men det var da dejligt, den kom op igen i år. De er lidt længe om at vise sig både allium og meget andet, men mon ikke der sker en masse, når nu den her lovede varme kommer i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo Lisbeth - vi må satse på varmen og selvfølgelig vores gode humør. Tror det bliver en travl tid nu!

      Men det vil vi nyde - efteråret og vinteren gider vi ikke tænke på nu!

      Slet
  2. Jeg har litt problemer med å få disse store sortene med allium til å komme igjen år etter år. Kanskje må jeg gjødsle bedre? De små er dog lettere å få til :) God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Løg skal have kalium, så jeg giver mine løg aske, det er alt;) Og så skal de jo ligge rimeligt tørt om vinteren, måske er det det?

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  3. Hei Karsten! Allium er flotte planter, og det er jo fint at den kom opp igjen. Jeg har ingen av disse store alliumene, bare en som heter A. caeruleum. Det er en spennende planteslekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, Allium er en meget meget spændende slægt. Caeruleum er jo den blå - som navnet også siger;)

      Jeg har flere botaniske på vej, måske de kan inspirere lidt?

      Dejlig aften til dig!



      Slet
    2. God morgen Karsten

      Ja, det er den som er himmelblå, som navnet tilsier. Jeg har en akeleie som også heter det samme.
      Men jeg skal huske på dine, og prøve å plante noen til høsten. Men med mitt klima så tror jeg vel ikke at de kommer igjen. Det er jo forsøket verdt å finne det ut. Her er det meldt snø både i dag og i morgen. Kunne bli så mye som 30 cm, så jeg sitter her og er meget spent.
      Ha en deilig dag!

      Slet
    3. Du har ret Marit - klimaet kan være et problem, Jeg sat en del større Alium ved mit hus i Värmland, er ret spændt på hvordan de har klaret sig!

      Vi må håbe at noget af al den sne der kommer til dig alligevel falder som regn ;)

      Du må have en dejlig dag også!

      Slet
  4. Tror nok mine få allium vil blomstre snart,vores lokale allium neapolitanum er sprunget ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Dejligt! i har vel også sommer nu;)

      Slet
  5. Allium er flotte, og jeg lægger også troligt nye varianter af den hvert efterår. De har det med at mindske i antal hvert år. I hvert fald de smukkeste af dem ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina
      Ja, det var også min erfaring med Allium, men med Ambassadøren oplevede jeg det modsatte! første år 1 blomst, andet år 2 blomster og nok en 3 sideløg der ikke gik i blomst. Så forventningerne var jo skruet op.

      I år må jeg huske at grave den op efter afblomstring og se hvad der er sket!

      Du må have en dejlig dag :)

      Slet
  6. Alium er skønne, og den du viser er vildt imponerende. Dejligt den langt om længe dukkede op igen, du er vist ikke den eneste der går og spejder længselsfuldt med næsen i jorden. Alting går så langsomt i år... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Fru Friis

      Det tror jeg du har ret i - jeg må også ud i regnen nu og se om den skulle have bragt nyt op, tror faktisk at meget har ventet netop på regn - Så det har jeg også:)

      Tror vi får en eksplosion nu

      Du må have en dejlig dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...