tirsdag den 13. november 2012

En fin efternøler

Vel hjemme fra det svenske kunne jeg tage imod årets sidste større plantelevering. Det er pæoner fra Stephan Tetzlaff.
Og her ligger de: 2 intersektionelle hybrider og 2 træpæoner
Det var ikke alle af årets ønsker jeg kunne få hos Warnerdam. De har slet ikke træpæoner og (selvfølgelig) ikke alle Hybrider, hos Tetzlaff kunne jeg få de eftertragtede hybrider fra nyligt afdøde Irene Tolomeo, i hendes fantastiske Sonoma serie finder vi nok det nærmeste man er kommet orange pæon-hybrider.

Endvidere fik jeg 2 spændende træpæoner begge fra P. delavayi komplexet. Den ene noget så uhørt (ja, hos mig!) en smågul en - angiveligt P. potaninii trollioides, den anden en rent rød P. delavayi. Fagfolk er ikke helt enige om den botaniske inddeling, men dette er vist nok den sidste forskning

Tetzlaff vil komme med under mine links sammen med en anden tysker: Miely, hvor jeg netop har været involveret i en god plantekammerats store indkøb, Miely har et godt -og prisbilligt- udvalg af specielt lactiflora, de laver selv flotte kryds bla de nye "spider typer" som de sælger for kun 19€ stykket - vildt billigt for unike kryds. Søger du ikke noget meget specielt, altså noget ingen af dem har, vil jeg klart anbefale Warnerdam og Miely til alle pæon indkøb.

Ved årets pæon anskaffelser har jeg udover udseendet osv, også haft i baghovedet at få "basis-pæoner", med klare og dokumenterede egenskaber, sådan at jeg eventuelt selv kan begynde at lave hybrider.

Og så har jeg lige tjekket op igen: Jeg må stadig bare konstatere, at jeg har fået det hele til halv pris, i forhold til hvad den store danske pæon forhandler tager.

16 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det lyder spændende, jeg vil kigge på dine links. Sidste år købte jeg en fin træpæon her ved denne tid, den kom med en enkelt blomst. Så blev jeg lidt bidt af træpæoner og ville have flere. Jeg købte tre mere hos de danske, de to står nu og ser halvdøde ud med en vissen stængel op. Jeg klagede over dem, men fik at vide, at jeg skulle give dem en chance. Det har jeg så gjort, så nu må vi se til foråret. Jeg har nu mine tvivl om, at de kommer. Så ikke flere træpæoner derfra. Det ser ud til, at det er gode sunde rødder, du har fået leveret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Håber dine pæoner klarer sig, Jeg hører om så mange der har haft dårlige erfaringer med "pæonexperten". Det du beskriver kunne lyde som Botrytis paeoniae - så kommer der ikke skud "ved pæontid" næste år bør du grave det hele op og brænde det, er der også sår på rødderne, eller er de helt rådnet så kunne det tyde på at du har fået Fusarium oxysporum ind i haven, og man tilråder her pæon karantæne på mindst 10 år i den angrebne jord.
      Du har ret - det er vigtigt med ordentlige leveradører, jeg vil faktiskt godt betale ekstra for kvalitet. Men i disse tilfælde betaler man jo dyrt for varer der måske endog forkrøbler ens have. Det gør man kun en gang og nogen anbefaling får de ikke.

      Slet
  2. Hej Karsten
    Tak for dine råd, jeg lader dem stå til foråret, og er der ingenting at se, bliver de brændt af. Så vil jeg i øvrigt igen klage til Pæonexperten, for jeg har jo heldigvis klaget allerede her i sensommeren.
    Jeg hentede selv planteren ved deres bod i Kolding 5.6. da var det ok med servicen. Jeg blev hjulpet ud til bilen med planterne, som var plantet i store potter, så det var tungt at slæbe på.
    Min haveveninde købte også, hun siger også, at det vi fik ikke var i orden. Det er som om de bare har taget stiklinger og plantet. Men jeg har da indtryk af, at de får dem hjem fra Kina - Japan eller hvor det nu får dem, det har de før skrevet til mig. Jeg håber sandelig ikke, at jeg har fået sygdom til jorden med i købet, så er det et MEGET dyrt køb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Var lige inde og se dit indkøb i juni - Den er helt gal hvis de på den årstid har taget barrodsplanter og potter dem og så sælger dem som om de er i god vækst - der er mange gode grunde til at de ordentlige leverandører kun sender ud fra starten af oktober til vel omkring nu.
      P. ludlowii er en spændende botanisk art - bliver omkring 2,5m høj men skulle kunne være ret frostfølsom, koster 30€ hos Tetzlaff, men så får du også samme kvalitets rødder som du ser jeg fik.

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja jeg synes også, det ville have klædt dem at skrive til mig, at det kun var muligt at købe træpæoner fra oktober. Den jeg købte sidste år ved denne tid, har det jo fint.
    P. Ludowii var endnu mindre end de andre, jeg fik så lidt rabat på den, men da jeg havde betalt på forhånd fik jeg en pæon med i stedet,ikke pengene tilbage. Det var måske heller ikke helt ok, når jeg stod lige over for hende.
    Tak fordi du har kigget tilbage i min blog, jeg bliver meget klogere af dine kommentarer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tja hvad skal man sige. Der er jo mange måder at tjene penge på. De kinesiske "Rockiitype" pæoner bliver lige podet på en alm pæon rod, og hurtigst muligt herefter sendt til grossisterne i Europa. Der er så mange muligheder for at alt muligt kan gå galt, bakterier, svampe og nematoder har fri adgang. Warnerdam nægter at have noget med det at gøre. Tetzlaff giver dem karantæne før de når kunderne. Hos Miely har de dem groende mindst 1 år før salg og har også kinesere der er 2 og 3 år gamle, det ser man let på navnet og prisen - det koster naturligvis " HONG LIAN 3J" er en Hong Lian der er 3 år gammel og prisen fra en 1års til en 3års er steget fra 35€ til 47€. De ekstra penge tror jeg nok jeg ville give.

      Slet
    2. Det lyder ikke rart, ikke lige noget jeg vil gøre igen. Enten skal man give de ekstra penge og hvis man ikke vil det, skal man lade være med at købe. Det har jeg lært nu.
      Jeg har også lært, at hvis jeg får erstatningsvarer skal jeg sige, at jeg vil vente til efteråret. Jeg var så naiv, at jeg troede, jeg ville få nogen andre netop her i efteråret, men sådan fungerer det ikke åbenbart.

      Slet
    3. Det gode ved "Haveblogland" er at man kan lære af andres erfaringer - nogle vælger kun at skrive det positive -og det er jo også det hyggeligste- Men stadig flere skriver også om det mindre heldige, om ting der gik galt, om fiaskoer - egne men også dem man uforskyldt bliver påført.
      Hvem har ikke oplevet at plante tulipaner der viste sig at have en anden farve? Det er et naturligt næste skridt at oplyse hvem der leverede.
      Branchen er klemt og vi kommer detsvære nok til fremover at se stadig mere af alle mulige slags plat.

      Slet
  4. Det er rigtig, vi lærer meget i haveblogland, og så må vi jo også rose de steder, man kan stole på, og det modsatte med dem, man ikke kan stole på, og så i øvrigt selv kun handle der, hvor man kan stole på stedet.
    Den med tulipanerne har vi set på flere blogge, og det bliver nok ikke sidste gang, vi ser det. Det skulle være mærkeligt, om ikke flere er udsat for det også i 2013.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja netop - Med løg beholder jeg altid billedet så jeg kan være helt sikker i min sag. I år var det Gladiolus fra "Nelson" der var stærkt gule istedet for hvide, alle kommenterede det, som de stod der midt i det hvide bed. Så det varer nok lidt før jeg køber varer af det mærke "Nelson" igen.
      Hov, nu ser jeg at "pæoneksperten" har skrevet. Spændende ;-)
      Kan du have en rigtig god dag

      Slet
    2. Hej Karsten
      Jeg beholder altid billedet af mine løg, om ikke andet så for at se, hvad det er der kommer frem, nogen gange er det jo ikke altid det, jeg har tænkt, eller jeg kan ikke huske, hvad jeg har sat der.
      Og pæoneksperten får lige en chance mere ;)
      I lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth og Karsten.

    Jeg kom til denne blog via et link fra en anden blog og så tilfældigvis i dag kommentarerne om pæoneksperten. Jeg er en del af pæoneksperten og vil gerne have lov at bidrage med lidt faktuelle oplysninger.

    Vi importerer alle vores træpæoner af Suffruticosa og Rockki typerne i september/oktober direkte fra Kina fra en stor anderkendt planteskole. De garanterer for planternes sundhed, planterne bliver kontrolleret og attesteret af Kinesiske myndigheder og igen kontrolleret (attesten og stikprøvevist planterne) af Plantedirektoratet når de kommer til Danmark.
    Vi modtager pæonerne i slutningen af september og oktober og sælger en del af dem direkte (barrodet). Resten pottes med det samme og sælges i foråret og sommeren på markeder.

    Vi har også nogle få stående i længere tid, og sælger også dem på markeder, sjældent på hjemmesiden.

    Vi oplever også træpæonerne er væsentlig sværere end staudepæonerne og nogle af dem dør de første par år. Tilsyneladende fordi de har svært ved at sætte en ordentlig rod. Vi har eksperimenteret med fugtighed og jord temperatur ved plantning og mener at begge dele har indflydelse (de skal helst stå lunt og ikke for vådt i efteråret når de plantes). Vi mener også at de fugtige vintre og forår kan have en betydning. Vi ser også at nogle kunder har stor glæde af træpæoner, mens andre slet ikke kan få dem til at trives, uden at vi kan forklare hvorfor.

    Vi bytter eller erstatter altid både staudepæoner og træpæoner, der ikke trives (uanset årsag), men man kan godt opleve at en træpæon visner kraftigt ned for derefter at skyde igen fra bunden. Derfor anbefaler vi at vente et år inden man dømmer et træpæon ude. Det er den information du har fået Lisbeth. Men det ændrer ikke på at du får pæonen erstattet, hvis den ikke trives. Du er velkommen til at skrive til os med alle problemer og spørgsmål du måtte have.

    Rockii-pæonerne er i øvrigt væsentligt mere hådføre end Suffruticosa. Luteahybriderne er også relativt mere hårdføre.

    Vi kender naturligvis Botrytis, men er ikke stødt på Fusarium oxysporum. Jeg har ikke set sår på rødderne og planterne er som nævnt kontrollerede og sælges direkte eller plantes i potter.

    Håber at det kaster lidt lys over hvordan vi håndterer pæonerne før og efter salg.

    Venlig hilsen

    Peter Lunding

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Peter Lunding
      Tak for din informative kommentar her på Karsten blog, så kan vi lære det :) Nej det var godt nok, du fik skrevet lidt om, hvordan det går til hos jer.
      Måske kan man tilføje til det, at I ikke skal sælge træpæoner i juni måned, for det er åbenbart ikke optimalt. Jeg købte en træpæon hos jer for et år siden, den står fint samme sted som den ene af de nykøbte, som ikke ligner noget der har tænkt sig at komme igen. Derimod den fra sidste år har det flotteste løv nu.
      Jeg holder selvfølgelig øje med mine og giver besked uanset om de kommer igen eller ej.
      Venlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Peter
      Det er da glimrende at i selv er klar over de problemer jeres produkter har. Tilbage står blot spørgsmålet hvorfor i alligevel sælger dem?
      Når jeg hører om sygdommen og symptomerne fra Lisbeth og andre der har købt jeres "kineser"-pæoner. tegner der sig et ret ensartet billede, jeg kommer faktisk til at tænke på Verticillium, altså visnesyge, men rammer den pæoner?
      Hov ja - http://www.plante-doktor.dk/verticillium.htm - ja det gør den
      Og her fra blogland: http://hortofilia.blogspot.dk/2012/05/gode-rad-om-visnesyge.html

      Kan det tænkes at kinesernes podeværktøj har været inficeret?

      Du henviser til Plantedirektoratet - men ministeriet oplyser at de ikke garanterer noget som helst og iøvrigt kun tjekker for "karantænebelagte" sygdomme og dårligdomme. og det er ingen af de sygdomme vi har nævnt.

      Med venlig hilsen

      Slet
  6. Hej Karsten,

    Tak for henvisningerne. Jeg er opmærksom på muligheden for visnesyge og har også set enkelte eksempler på det. Det er meget karakteristisk, at det typisk er en gren på en iøvrigt sund plante der pludseligt visner ned og man ser ofte også en hvid belægning.
    Jeg kan naturligvis ikke sige, at det ikke er visnesyge Lisbeth har oplevet, blot at det ikke er et generelt problem. Vi sælger mange træpæoner, de fleste med godt resultat og vi har også flere tilbage af den sendig som Lisbeth fik. Og de har ikke problemer.

    Men det ændrer ikke ved det faktum, at vi stort set aldrig hører om problemer med staudepæoner og sektionshybrider, mens at vi af og til hører om problemer med træpæoner og at det oftest er Suffruticosa typerne, der giver problemer.

    Venlig hilsen

    Peter

    SvarSlet
  7. Hej Peter

    Jeg synes du tar meget let på dette problem. For de berørte haveejere kan det jo være noget af en katastrofe.
    Her er rådet fra RHS i deres gennemgang af Verticillium:
    "Where the disease is confirmed, remove the infected plant with as much root system as possible and destroy, taking care not to spread soil. Consider grassing over the area for at least fifteen years, or plant a resistant replacement"
    De fremhæver iøvrigt at nåletræer er modstandsdygtige...
    Jeg har modtaget flere direkte mails fra havefolk "der ikke skal have deres ører i maskinen". Her bekræftes det klare indtryk af at jeres kinesere har været inficeret.
    Og nej, jeg kan bekræfte at jeg ikke har oplysninger om at andet er sygt. Den del af din forretning er ikke berørt.....

    Jeg overvejer stærkt at lave et nedslag specielt om alt dette.

    Med venlig hilsen

    Karsten

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...